Mød UAO på Geriatrisk Afdeling

Læs om de erfaringer og tiltag, som Ausra Cleemann har gjort som uddannelsesansvarlig overlæge på Geriatrisk Afdeling.

Præsentation

Jeg har været UAO på Geriatrisk Afdeling i ca. 10 år. Det har været en opgaveOverlæge Ausra Cleemann
med spændende udfordringer mødt med udvikling, og jeg er meget glad for at
bidrage til udvikling af uddannelsesmiljøet på afdelingen med og for mine
kollegaer.

I løbet af de 10 år som UAO er der sket store organisatoriske ændringer, så som
udvikling af tværfagligt og tværsektorielt samarbejde: ind i demensenheden,
ud i kommunen, ned i AMA.

Samtidig har vi fået mange flere uddannelseslæger. Vi har på nuværende
tidspunkt 3 introstillinger (alle er besat), 4 HU-geriatri læger og 5 AP-læger.
En udfordring er det svingende antal uddannelseslæger (AP 1-10) – som giver
både muligheder og udfordringer. For alle.

 

Hvad er det bedste uddannelsesmæssige tiltag, som i øjeblikket foregår på din afdeling?

  • Fokus på fast struktur med støtte af skabeloner i alle funktioner, som er nødvendigt pga. et stort flow af uddannelseslæger med behov for hurtig oplæring.
  • Skabeloner til morgenkonference, middagskonference, tværfaglige konference i sengeafsnit og i ambulatorium samt målsamtaler med involvering af patienter, pårørende, plejepersonale, terapeuter og læger, som vi bruger meget flittigt.
  • Løbende introduktion til alle funktioner ved opstart på afdeling – ud fra ”McDonalds-princippet”, som inspireret af input fra 3-timers møder og fra evalueringssamtaler.
  • Onboarding-video med undervisning i det geriatriske kerneområde. Den kan bruges af alle nye læger på afdelingen og studerende, når det passer dem. Link til video fremsendes med Velkomst-email.
  • Opfølgning efter kursusdeltagelse: er et fast punkt ved morgenkonference (transfer): Hvad har du lært (3 ting)? Kan vi gøre noget anderledes i klinisk praksis?
  • Nørdet Journal Club hver 2. tirsdag med kritisk gennemgang af klinisk relevante artikler. Det udvikler akademikerrollen og bæres af lektor og ph.d.-studerende i afdelingen.

 

Hvilke erfaringer kunne du tænke dig at høre om fra dine UAO-kolleger?

Jeg vil meget gerne høre om brugen af de obligatoriske kompetencevurderingskort i klinikken på Intern Medicinske afdelinger.

Det vil også være meget interessant med erfaringsudveksling om håndtering af uhensigtsmæssige uddannelsesforløb.

 

Hvad har du lært i din tid som UAO, som du tænker, at dine kolleger på andre afdelinger kunne have glæde af at høre?

  • Vi er meget glade for struktur / skabeloner på vores afdeling: Det hjælper meget med hurtigere oplæring, når vi har så stort flow af uddannelseslæger – der kommer nye læger hver måned.
  • Struktur hjælper også godt med at fastholde de forskellige initiativer. Vi har bl.a. et årshjul til UKYL-opgaver og undervisning i geriatriske kerneområder.
  • Det er også meget vigtigt at være lydhør overfor uddannelseslægernes behov og forslag - og ikke mindst at involvere dem i implementering af deres forslag. Det giver liv, er sjovt og giver bedre uddannelses-/arbejdsmiljø for både yngre og ’gamle’ læger. Ikke alle ideer overlever, men det er interessant at afprøve noget nyt og se, hvilke idéer der overlever – som nok er de mest meningsfulde for uddannelseslægerne.

 

Står I overfor ændringer eller tiltag i afdelingen, som kan smitte af på uddannelsen, og har du gjort dig tanker om, hvordan disse kan imødekommes?

  • Vi havde Inspektorbesøg i januar 2024. Her har uddannelseslægerne udtrykt bekymring for ”patient-flowet til den lave side, hvilket kan gøre det svært at se nok geriatri, især i perioder med mange uddannelseslæger i afdelingen.”
    Vi kan forvente flere uddannelseslæger på baggrund af flere uddannelsesstillinger tilknyttet geriatri (jævnfør dimensioneringsplanen). Problemstillingen diskuteres løbende i speciallægegruppen, og vi tilstræber at udnytte læringsmuligheder bedre i alle funktioner, inde såvel som ude. Dette er en iterativ proces med vedvarende søgning mod forbedringer.
  • Vi arbejder med læring i kliniske funktioner ud fra bl.a. modellen beskrevet af Tim Dornan: ”Active observer – actor in rehersal – actor in performance”.

Opdateret